A póló története

A fesztiválok, de a mindennapjaink egyik kedvenc viselete is a póló. Kitűrve, betűrve, hosszú és bő vagy rövidebb, testre simuló, egyszínű vagy mintás változatban hordjuk minden alkalomra, hiszen kényelmes, könnyen variálható és változatos viselet.

Ismerjük meg a történetét:

Ez a nagyon kedvelt ruhadarab több mint 100 évvel ezelőtt kezdte hódító útját, s mára univerzális darabbá vált, olyanná, ami megtalálható mindkét nem és minden korosztály ruhatárában. Az évek során jóval több is lett, mint egyszerű ruhadarab. Reklámfelület lett, olyan egyszerű mód, amivel bármit kifejezhetünk, ahol bármit reklámozhatunk: márkákat, karaktereket, zenekarokat, kimutathatjuk érzéseinket, gondolatainkat.

A pólót eredetileg 1913-ban kezdte használni az amerikai haditengerészet. Az ing alá kellett nekik egy alsóruházat, és ez a lélegző, kényelmes, mégis strapabíró, többnyire pamut anyagú ruhadarab remek választás volt. „T” betűt formázó kialakítása miatt lett a neve t-shirt.

Bár eredetileg alsóingnek szánták, a katonák gyakran viselték magában, ing nélkül is a szabadidejükben vagy amikor nehéz munkát végeztek. Mivel a katonákról gyakran készültek híradások, az emberek látták a ruhadarabot, ami végül széles körben ismertté vált.

Maga a „póló” szó az 1920-as években vált az amerikai szókincs részévé, mindennapi viselése azonban csak az 1940-es években vált gyakoribbá, ami igazából a színészeknek és a mozinak köszönhető. 1951-ben a Vágy villamosa című filmben Marlon Brando fehér pólóban és bőrkabátban tűnt fel, s ez egész őrületet vont maga után. James Dean 1955-ben bemutatott Haragban a világgal c. filmjével a pólót a lázadó ifjúság jelképes viseletévé tette.

A második világháború idején a nők számos olyan szerepet is elkezdtek betölteni, amiket korábban a férfiaknak jelöltek ki, emiatt a ruházat is elkezdte átlépni a férfi-női határokat. Az 1945-ös Sears katalógus már női pólókat mutatott be. Egyes színésznők pedig, mint például Katherine Hepburn, szintén népszerűbbé tették a hagyományosan férfi öltözetet a nők körében is.

Az 1950-es években a Tropic Togs cég megvásárolta a Disney képek pólókon történő nyomtatásának jogát. Ez volt az első üzlet, ami pólóhirdetéseket készített, de hatalmas lavinát indított el, hiszen sikere megnyitotta az utat sok márka logójának és szlogenjének. A Nike „Csak csináld” feliratától Hello Kitty-ig sok vállalkozás kezdte használni a ,,pólóhirdetést”. Ez növelte a márkák ismertségét, de önálló termékként is megállt a lábán a rengeteg egyedi póló.

Az 1960-as években a zenekarok is használni kezdték ezt a reklámirányzatot, és pólókon kezdték nyomtatni alkotásaikat. A rajongók ezzel lehetőséget kaptak arra, hogy kedvenc zenekarukat bemutató ruházatban fejezzék ki zenei ízlésüket – és természetesen a zeneipar is új bevételi forrást talált ezzel.

Az 1960-as évek vége és az 1970-es évek eleje híres volt a hippi mozgalomról. A mozgalommal együtt egy teljesen új színes ruházat is érkezett. A nálunk batikoltként ismert ruhadarab alapdarabja volt annak a generációnak, akik szerették a kézzel készült dolgokat, a lázadást, az egyediséget.

Az 1970-es évekre az egész világon elterjedt és népszerű viselet lett a póló, amivel az emberek kifejezhették véleményüket, helyeselhettek vagy tiltakozhattak, jelölhették hovatartozásuk vagy kimutathatták szeretetük. A politikai megnyilvánulásoktól kezdve a zenei preferenciákon át a népszerű márkákon keresztül a pólókat azóta is használják arra, hogy az emberek kifejezzék személyes véleményüket.

Hosszú utat tettek meg a pólók a haditengerészet korai szakaszától; akkoriban nehéz lett volna megjósolni, hogy ennyire népszerű ruhadarab válik belőle.

Mára minden formája megtalálható az üzletek polcain, a csinosabbaktól az egyszerűekig válogathat férfi és nő, gyerek és felnőtt kedvére. Bármi legyen is a kívánság, a kifinomult selyem pólótól a nagyon szeretett fesztiválpólókig, biztos, hogy nálunk az üzletközpontban mindig van egy darab mindenki számára.